Försäljningsvillkor
Version 2022:2 gäller från och med den 20 februari 2022.
Inledande bestämmelser
1. Tillämplighet
TechStar IT AB:s (” Techstar”) Allmänna Försäljningsvillkor för Företag gäller för leverans av produkt och tjänst från och med ovan angivet datum och ersätter tidigare av Techstar publicerade försäljningsvillkor.
Dessa Allmänna Försäljningsvillkor gäller i tillämpliga delar om inget annat avtalats.
2. Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på Techstars webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och exklusive moms. Kostnad för frakt tillkommer. Techstar äger rätt att ändra priserna utan föregående avisering. På webbsidan angivet pris gäller om inget annat särskilt överenskommits.
Techstars priser på importprodukter som inte utgör standardlagervaror är baserade på vid fakturadatum gällande valutakurser. Vid beställningens mottagande anges ett preliminärt försäljningspris baserat på vid beställningstillfället gällande valutakurs. Vid fakturering kan priset komma att justeras i enlighet med för dagen gällande valutakurs och fastställs av Techstar.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden räknas ut vid fakturering av ordern då det framgår vad försändelsen väger, om försändelsen är skrymmande, om försändelsen måste levereras på pall eller om den omfattar flera kollin. Ej utlösta paket debiteras en avgift. Techstar reserverar sig för eventuella felaktigheter gällande priser, prisjusteringar samt beskrivningar från våra leverantörer.
3. Betalning
Betalning sker mot faktura eller finansiering. Köp mot faktura eller finansiering genomgår sedvanlig kreditprövning innan ordern godkänns.
Fakturan skall betalas inom 20 dagar. Vid försenad betalning har Techstar rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift och inkassoavgift inkluderat indrivningskostnader.
Produkterna förblir Techstars egendom till dess full betalning erlagts.
4. Leverans
Leverans sker inom Sverige och av Techstar anlitad transportör eller budfirma eller med distributör anlitad transportör eller budfirma, leveransvillkor: DDP.
Techstar bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande.
5. Retur och felbeställning
Retur kan endast ske av lager varor som är godkända att returnera. Returen skall vara oss tillhanda senast 5 dagar efter vårt fakturadatum.
Produkten skall vara helt oanvänd och returneras i obruten originalförpackning fri från smuts, skador och all form av märkning.
Produkten skall ingå i vårt lagersortiment vid returtillfället. Retur av beställningsvaror eller utgångna produkter godkännes ej.
Produkterna skall returneras till oss, eller av oss angiven adressat, med frakten betald och vi debiterar returavgift.
6. Garantier
Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. Techstar lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.
7. Transportskador
Kunden ska vid mottagande av transporten kontrollera de levererade produkterna. Eventuell transportskada skall omedelbart anmälas till Techstar och transportören. Eventuellt dolda skador skall anmälas så fort som möjligt, senast inom en vecka från mottagandet. Dröjer det längre tid än så förlorar kunden samt Techstar rätt att göra anspråk mot transportören.
Leveransinformation
Vi debiterar som standard en fraktkostnad på alla våra leveranser. Detta gäller om inget annat anges. I Kassan visas det slutliga fraktpriset för leveransen. Vid delleverans/restnoterade produkter så debiteras ingen extra kostnad.
Då vi i dagsläget främst jobbar med externa distributörer så kan leveranser ske i olika försändelser och också med olika transportörer så som Post Nord, Bring, DHL, Schenker, UPS eller annan speditör.
Vid ordrar som läggs på lagerförd vara innan 13.00 behandlar vi vanligtvis ordern samma dag och målet är att den ska kunna levereras nästa dag. Techstar bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande.